Samen werken aan kwaliteit en veiligheid

Interne audits

In november hebben 10 medewerkers deelgenomen aan de training ‘Interne audit’ door Bureau Veritas. Hiermee zijn zij verder toegerust om auditgesprekken te voeren. Tijdens deze scholing werd er geoefend in gespreksvoering. Wat zijn goede vragen om te stellen? Hoe vraag je door op een specifiek punt?
In een audit gesprek bespreken we hoe processen zijn ingericht, wat er goed gaat en wat er beter kan. We hebben het ook over datgene waar medewerkers trots op zijn. We vinden het belangrijk om dat, juist in een auditgesprek, ook aan bod te laten komen.

In de training was er ook aandacht voor de verslaglegging van een gesprek. Dat is een belangrijk onderdeel van het audit proces. In dit verslag worden de waarneming beschreven en de daaruit voorkomende verbeterpunten benoemd. Het verslag wordt opgestuurd naar het team en de manager. Zij kunnen daar dan mee aan de slag. Zij kunnen het bijvoorbeeld integreren in de teamopdracht of een directe verbetering doorvoeren in hun werkwijze.

In 2021 stonden 7 auditgesprekken gepland met:

  • Ambulant Apeldoorn
  • Woonvorm Geode beneden A
  • Woonvorm Keizershof
  • Woonvorm Kristal
  • Woonvorm Geode Boven
  • Economische Administratieve Dienst
  • Dagbestedingslocatie Los Huus

De coronamaatregelen en het extra verzuim vanwege corona maakte het onmogelijk om alle geplande gesprekken in kalenderjaar 2021 te voeren. Een deel is doorgeschoven naar 2022. Er is gesproken over de volgende thema’s:

  • Zorgplan
  • Roosteren
  • BHV, ontruimingsoefeningen en brandveiligheid
  • Lokale medezeggenschap

Onvrijwillige zorg: Wet Zorg en Dwang 2021

In 2021 hebben 22 unieke cliënten een vorm van onvrijwillige zorg ontvangen. Dat is een kleine daling ten opzichte van 2020, toen waren het 25 cliënten.

Het totaal aantal cliënten dat afgelopen jaar zorg en ondersteuning heeft ontvangen is 1065. De 22 cliënten die in 2021 onvrijwillige zorg hebben ontvangen, staan gelijk aan 2,07%.

We blijven er aan werken om onvrijwillige zorg te voorkomen en te verminderen.

Hiervoor zijn in 2021 de volgende maatregelen getroffen:

  • Alle medewerkers zijn in WZD geschoold, zowel digitaal als live door onze WZD-functionarissen.
  • Voor alle medewerkers is een E-learning van VGN beschikbaar als vervolg op de eerste kennismaking; passend bij de doelgroep waar zij mee werken.
  • Bij locaties waar veel onvrijwillige zorg voorkomt, schuift de WZD-functionaris aan bij het teamoverleg om de betrokkenheid en expertise van de medewerkers te vergroten.
  • ONS zorgplan ondersteunt medewerkers in het vastleggen, registreren en evalueren van de onvrijwillige zorg. De kwaliteitsrapportage hierover helpt tijdig bij te sturen.
  • Team gedragskundigen hebben bijscholing gehad op ‘Beoordeling Wilsbekwaamheid en Rechtspositie Cliënten’ door Loes den Dulk.
  • WZD-commissie komt vier keer per jaar bij elkaar.
  • WZD-functionarissen hebben iedere 6 weken overleg gehad.
  • WZD-functionaris is bij de Cliëntenadviesraad aangesloten om uitleg te geven over WZD, wat betekent dit voor cliënten.
  • WZD-functionaris heeft op verzoek van Raad van Toezicht uitleg gegeven over de stand van de WZD binnen de Passerel.

Over 2021 hebben we een kwalitatieve analyse gemaakt voor wat betreft de toepassing van de Wet Zorg en Dwang binnen de Passerel. Deze lees je hier.

Lees meer

Kwalitatieve analyse Wet Zorg en Dwang 2021

In 2021 hebben 22 unieke cliënten een vorm van onvrijwillige zorg ontvangen. Dit is inclusief de vormen van zorg die gelijkgesteld zijn aan onvrijwillige zorg. Dit zijn de drie vormen van zorg waarbij het stappenplan altijd van toepassing is bij wilsonbekwame cliënten; ook als de vertegenwoordiger instemt met deze zorg en de cliënt zich daartegen niet verzet. Dit betreft het toedienen van gedragsmedicatie buiten de richtlijn, beperking van bewegingsvrijheid en insluiting.
In de export die aan de IGJ is toegezonden over deze periode is de aan onvrijwillige gelijkgestelde zorg niet meegenomen. Het aantal unieke cliënten in deze export is dan ook lager, dit betreft 7 cliënten.

Categorieën van onvrijwillige zorg die zijn toegepast van 01-01-2021 t/m 31-12-2021:

Duiding van verschillen ten opzichte van voorgaande analyse

Wat betreft de daling onvrijwillige zorg:

  • De onvrijwillige zorg is afgebouwd door middel van het stappenplan.
  • Meer kennis over de toepassing van de wet, met name met betrekking rond wilsbekwaamheid van cliënten. Voor verschillende cliënten is een beoordeling wilsbekwaamheid gedaan. Op basis van wilsbekwaamheid en toestemming werd de zorg vrijwillig; of op basis van wilsonbekwaamheid gaf de wettelijke vertegenwoordiger toestemming (vorm 4-9).

Wat betreft de stijgingen:

  • Er bleek onvrijwillige zorg nodig vanwege gedragsproblemen van de client.
  • Met meer kennis over de toepassing van de wet bleek onvrijwillige zorg aan de orde waarvoor het stappenplan werd ingezet.
  • Instroom nieuwe cliënten met onvrijwillige zorg.

Deze verschillen geven geen aanleiding tot het aanpassen van het beleidsplan.

Verhouding van het aantal cliënten dat onvrijwillige zorg heeft ontvangen t.o.v. het aantal cliënten dat geen onvrijwillige zorg heeft ontvangen

Het aantal cliënten dat afgelopen jaar zorg en ondersteuning heeft ontvangen is 1065. Daarvan hebben 22 unieke cliënten in 2021 onvrijwillige zorg ontvangen. Dat staat gelijk aan 2,07%.

Duiding van relevante verschillen tussen verschillende locaties

Er zijn geen relevante verschillen met betrekking in de toepassing van onvrijwillige zorg; de verschillen kunnen verklaard worden door de diversiteit in doelgroep van de Passerel.

In 2021 zijn de volgende maatregelen getroffen om de onvrijwillige zorg terug te dringen:

  • Alle medewerkers zijn in WZD geschoold, zowel digitaal als live door onze WZD-functionarissen.
  • Voor alle medewerkers is een E-learning van VGN beschikbaar als vervolg op de eerste kennismaking; toegespitst op de doelgroep waar zij mee werken.
  • Bij locaties waar veel onvrijwillige zorg voorkomt, schuift de WZD-functionaris aan bij het teamoverleg om de betrokkenheid en expertise van de medewerkers te vergroten.
  • ONS ondersteunt medewerkers in het vastleggen, registreren en evalueren van de onvrijwillige zorg. De kwaliteitsrapportage hierover helpt tijdig bij te sturen.
  • Team gedragskundigen bijscholing gehad op ‘Beoordeling Wilsbekwaamheid en Rechtspositie Cliënten’ door Loes den Dulk.
  • WZD-commissie komt vier keer per jaar bij elkaar.
  • WZD-functionarissen hebben iedere 6 weken overleg gehad.
  • WZD-functionaris is bij de Cliëntenadviesraad aangesloten om uitleg te geven over WZD, wat betekent dit voor ons als cliënten.
  • WZD-functionaris heeft op verzoek van Raad van Toezicht uitleg gegeven over de stand van de WZD binnen de Passerel.

Deze analyse is als volgt tot stand gekomen:

  • Er is door WZD-functionarissen een analyse van de ingezette maatregelen gemaakt op basis van uit ons systeem voor zorgplannen ONS;
  • Deze analyse is in april 2022 goedgekeurd door leden van de commissie WZD;
  • De verwantenraad is in mei in de gelegenheid gesteld een reactie uit te brengen over de analyse.

Goede en veilige zorg

Stappen die gezet zijn in 2021

We hebben teruggeblikt op de invoering van de Wzd en dit met teams geëvalueerd. Hieruit kwam naar voren dat het scholingsaanbod niet voldoende aansluit op het verschil in doelgroepen tussen cliënten en het verschil in opleidingsniveau van medewerkers. We willen in 2022 een differentiatie aanbrengen in het scholingsaanbod. Een andere punt dat genoemd werd is de administratieve last t.g.v. toepassing van een maatregelen. Deze willen we graag verlichten.

In 2021 hebben de eerste kwalitatieve analyse uitgevoerd voor de rapportage Zorg en dwang. In 2022 willen met behulp van informatie uit onze registratiesystemen de kwalitatieve analyse verder uitbreiden en onderzoek wat deze analyse kan betekenen voor de uitvoering van de Wzd in ons werk.

Medicatieveiligheid

In 2020 startten we met een pilot om medicatie digitaal af te tekenen via een app, de Ncare app. In deze pilot heeft begeleiding ervaren dat de app het werk vergemakkelijkt in vergelijking met aftekenen op lijsten. Standaard medicatie is bijvoorbeeld met twee drukken op een knop besteld bij de apotheker. Daarnaast vergroot de app de medicatieveiligheid. Daarmee is de pilot geslaagd. In 2022 gaan we verder met de implementatie van de app binnen de Passerel.

Klachten

We willen graag in gesprek met cliënten en verwanten over onze dienstverlening. Juist als het niet goed gaat. Daarom vinden we het ook belangrijk om goed om te gaan met klachten die geuit worden. In 2021 ontvingen we 15 klachten.

Overzicht klachten, binnen een klacht kunnen meer categorieën voorkomen:

Zoals voorgenomen in 2020 is in 2021 een onafhankelijk vertrouwenspersoon voor de Passerel aangesteld. In het afgelopen jaar hebben 3 cliënten contact opgenomen met de vertrouwenspersoon.